Εστία Γνώσης Χαλκίδας

1.Α. Οργανωτική δομή

Η Εστία Γνώσης Χαλκίδας ανήκει στο Ν.Π.Δ.Δ. «Δημοτικός Οργανισμός Παιδείας Προστασίας Αλληλεγγύης Χαλκίδας (Δ.Ο.Π.Π.Α.Χ.) του Δήμου Χαλκιδέων.  Θεσμοθετήθηκε και λειτουργεί από το 2004. Η διοικητική ευθύνη της Εστίας ανήκει στο Διοικητικό Συμβούλιο της Δ.Ο.Π.Π.Α.Χ. το οποίο και ορίζεται από το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου. Η επιστημονική ευθύνη της Εστίας είναι αρμοδιότητα του Επιστημονικού Συμβουλίου της Εστίας, το οποίο αποτελείται από πανεπιστημιακούς καθηγητές και ειδικούς επιστήμονες. Του Επιστημονικού Συμβουλίου προΐσταται ο Δρ. Αστροφυσικής του Πανεπιστημίου Αθηνών Αντώνιος Αντωνίου.   Όλη η δράση και το έργο της Εστίας Γνώσης υλοποιείται από ομάδα του Επιστημονικού Συμβουλίου, μόνιμων υπαλλήλων του Δήμου και του Υπουργείου Παιδείας καθώς και εθελοντών πολιτών.

 

1.Β. Κτηριακές Εγκαταστάσεις

Η Εστία Γνώσης και Πολιτισμού, στεγάζεται σε ένα κτίριο 700 τετραγωνικών μέτρων που με την ιδιαίτερη αρχιτεκτονική αισθητική του, κοσμεί όχι μόνο την παραλιακή λεωφόρο της Χαλκίδας, αλλά και ολόκληρη την πόλη. Το όνομα της παλιάς αριστοκρατικής κατοικίας, είναι γνωστό στους πολίτες ως «Κόκκινο Σπίτι» προσωνύμιο που του αποδόθηκε από το χαρακτηριστικό πορφυρό χρώμα που του έδωσε ο πρώτος ιδιοκτήτης Αείμνηστος Ιωάννης Μάλιος. Είναι κτίσμα του 1884 και δωρίθηκε στον Δήμο Χαλκιδέων, από τον τελευταίο κληρονόμο του Νικόλαο Μάλιο το 1998. Από τότε ανακαινίστηκε πλήρως και παραχωρήθηκε, με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου στην Εστία Γνώσης Χαλκίδας, ενώ οι υπηρεσίες του Δήμου είναι υπεύθυνες να επισκευάζουν και να συντηρούν τόσο τον πολύ μεγάλο κήπο του σπιτιού, όσο και το εσωτερικό του.  Οι εσωτερικοί χώροι εκτίνονται σε 4 επίπεδα, (είναι αντιληπτά από την βορινή πλευρά του) ενώ το σύνολο των αιθουσών και βοηθητικών χώρων είναι 24. Όλες οι αίθουσες χρησιμοποιούνται και αξιοποιούνται από την Εστία Γνώσης και τους Καλοκαιρινούς μήνες οι έξι μεγάλες αίθουσες, που τον χειμώνα λειτουργεί η μόνιμη επιστημονική – διαδραστική έκθεση, παραχωρούνται σε καλλιτέχνες, για την λειτουργία εκθέσεων Ζωγραφικής, γλυπτικής, φωτογραφίας και άλλων δράσεων.

 

1.Γ. Ποιοι προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στην Εστία

Στην Εστία προσφέρουν τις υπηρεσίες τους ομάδα επιστημόνων και εκπαιδευτικών των τριών βαθμίδων εκπαίδευσης, καθώς και εθελοντών πολιτών (εκπαιδευτικών και τεχνικών) που κατανέμονται σε διάφορες επιτροπές. Η απασχόλησή, όσων εργάζονται επ’ αμοιβή, δεν επιβαρύνει τον οικονομικό προϋπολογισμό διότι είναι ήδη διορισμένοι στη Δευτεροβάθμια ή Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και εργάζονται εκεί, οι μεν της Δευτεροβάθμιας ως διατιθέμενοι οι δε της Τριτοβάθμιας ως άμισθοι επιστημονικοί συνεργάτες.  Απασχολούνται επίσης ένας υπάλληλος του Δήμου Χαλκιδέων.

 

2  Άξονες Δράσης

Το εκπαιδευτικό και επιστημονικό πρόγραμμα της Εστίας  Γνώσης Χαλκίδας κινείται, κυρίως, σε τέσσερεις  άξονες δράσης.

2.Α. Καθημερινές επισκέψεις.

Το καθημερινό πρόγραμμα της Εστίας διαρκεί από τις 9 π.μ. εως τις 2 μ.μ. και απευθύνεται κυρίως σε μαθητές/τριες Γυμνασίων και Λυκείων αλλά και σε φοιτητές/τριες Σχολών Θετικών Επιστημών. Καθημερινά κάποιο σχολείο (για την ακρίβεια μια τάξη Γυμνασίου ή Λυκείου) από διαφορετικές περιοχές της Ελλάδας επισκέπτεται την Εστία Γνώσης κατόπιν συνεννόησης με τον υπεύθυνο. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει:

  1. Αστρονομία-Αστροφυσική: Ένας διαφορετικός τρόπος προσέγγισης των εννοιών και των νόμων που διέπουν το Σύμπαν. Η ανάγκη για την γνώση αυτή καθίσταται πλέον επιτακτική, μετά την, δυστυχώς, πλήρη κατάργηση του μαθήματος της Αστρονομίας από το εκπαιδευτικό πρόγραμμα των Λυκείων της χώρας μας. Σημειώνεται ότι η Εστία Γνώσης Χαλκίδας, μαζί με το Πλανητάριο Αθηνών είναι τα μόνα ιδρύματα πανελλαδικά στα οποία προσφέρεται, στο καθένα βέβαια με διαφορετικό τρόπο, η επιστήμη της Αστρονομίας.
  2. Ενασχόληση με διαδραστικά εκθέματα: Μέσω αυτών των εκθεμάτων επιχειρείται η ανάπτυξη προβληματισμών οι οποίοι οδηγούν στην προσέγγιση εννοιών από τον χώρο των Μαθηματικών, της Φυσικής, της Πληροφορικής και της Φιλοσοφίας της Επιστήμης.
  3. Αρχές Ρομποτικής: Ο θεματικός αυτός κύκλος εισήχθη το σχολικό έτος που διανύουμε (όχι ακόμα σε καθημερινή βάση) και πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Κέντρο Πληροφορικής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ευβοίας (ΠΛΗΝΕΤ).
  4. Διαδικτυακή και όχι μόνο, βία στα σχολεία: Πραγματοποιείται σε συνεργασία με την Υπηρεσία Επιμελητών Ανηλίκων Χαλκίδας.

Ο αριθμός των μαθητών/τριών που συμμετείχαν στο πρόγραμμα της Εστίας κατά το σχολ. έτος 2014-15 ανήλθε σε 2.634, ενώ από το 2004 μέχρι και τον Ιούνιο του 2015 έχουν συμμετάσχει στο εν λόγω πρόγραμμα 27.645 μαθητές/τριες.

 

2.Β. Το πρόγραμμα «ΤηλΕστια»

Στα πλαίσια της διάδοσης της επιστημονικής γνώσης και του έργου της Εστίας, αν είναι δυνατόν και στο πιο απομακρυσμένο σχολείο της χώρας, θέσαμε ως στόχο τη συμμετοχή και παρακολούθηση του προγράμματός μας και από εκείνα τα σχολεία, που λόγω κυρίως της απόστασης, δεν είναι δυνατόν να παρευρεθούν στο χώρο μας. Η μέθοδος αυτή της τηλε-εκπαίδευσης υλοποιήθηκε με τη βοήθεια του προγράμματος «ΤηλΕστια» το οποίο λειτουργεί με μεγάλη επιτυχία από τον Νοέμβριο του 2009. Το πρόγραμμα «ΤηλΕστια» είναι μια πρωτοποριακή εφαρμογή της σύγχρονης τεχνολογίας που στην Ελλάδα λειτουργεί για πρώτη φορά. Συγκεκριμένα, μέσω του διαδικτύου, δίνεται η ευκαιρία σε έναν καθηγητή (στην προκειμένη περίπτωση των καθηγητών της Εστίας Γνώσης) και δύο τάξεις που απέχουν μεταξύ τους πολλά χιλιόμετρα να παρακολουθήσουν ταυτόχρονα μια διάλεξη και να λειτουργούν σα να βρίσκονται όλοι στον ίδιο χώρο.

Οι τίτλοι και το περιεχόμενο των διαλέξεων είναι θέματα από την αστρονομία, τα μαθηματικά, την πληροφορική και την λογοτεχνία. Όλα τα γυμνάσια και Λύκεια του Ελληνισμού, έχουν το δικαίωμα να δηλώσουν αίτημα συμμετοχής στην Εστία, χωρίς το παραμικρό κόστος ή άλλη υποχρέωση.

Για τις ανάγκες του όλου εγχειρήματος μια αίθουσα της Εστίας Γνώσης, έχει μετατραπεί κυριολεκτικά σε τηλεοπτικό Studio όπου λειτουργούν 7 κάμερες. Ταυτόχρονα ένα άλλο κινητό συνεργείο της Εστίας Γνώσης επισκέπτεται το απομακρυσμένο σχολείο που πρόκειται να συμμετάσχει στο μάθημα και χρησιμοποιώντας αντίστοιχα υλικοτεχνικά μέσα επιτυγχάνεται η αμφίδρομη επικοινωνία.

Μπορεί εύκολα να αντιληφθεί κανείς τους νέους ορίζοντες που ξεπηδούν από την καινοτόμο αυτή μέθοδο που σίγουρα θα δώσει λύσεις όχι μόνο σε προβλήματα αμιγώς εκπαιδευτικά αλλά και γενικότερου σεμιναριακού ενδιαφέροντος. Σύντομα, σχολεία ή ομάδες πολιτών των απομακρυσμένων και δυσπρόσιτων περιοχών, θα έχουν την δυνατότητα, με ελάχιστο κόστος, να επικοινωνούν αμφίδρομα (με εικόνα και ήχο) με εξειδικευμένο προσωπικό των μεγάλων αστικών κέντρων.

Μέχρι τον Ιούνιο του 2015 είχαν πραγματοποιηθεί 72 τηλεδιαλέξεις και ο αριθμός των μαθητών πουν την είχαν συμμετάσχει σε αυτές ήταν 2.538.

 

2.Γ. ΤΗΛΕΤΑΞΗ

Κατά το σχολικό έτος 2015-16 λειτούργησε για τέταρτη συνεχόμενη σχολική χρονιά, σε πλήρη εφαρμογή, το πρόγραμμα «ΤηλεΤαξη» της Εστίας Γνώσης Χαλκίδας. Πρόκειται  για την διδασκαλία σε μόνιμη βάση  μαθημάτων ειδικοτήτων σε ολιγοθέσια δημοτικά σχολεία της χώρας. Το πρόγραμμα αυτό, πρωτοποριακό για τα Ευρωπαϊκά δεδομένα, εφαρμόσθηκε, πειραματικά, κατά το σχολικό έτος 2012-13 στο μονοθέσιο, με τρεις μαθητές, δημοτικό σχολείο της Ερείκουσας (νησί στα βόρεια της Κέρκυρας) με τη διδασκαλία των Αγγλικών  (http://www.youtube.com/watch?v=LkYtgwwxYoo&feature=youtu.be ) .

Μετά την εξαιρετική και απρόσμενη επιτυχία του εν λόγω εγχειρήματος, και με την  ευγενική δωρεά του απαραίτητου τεχνικού εξοπλισμού από το Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος», το πρόγραμμα αυτό επεκτάθηκε και σε άλλα 10 ολιγοθέσια δημοτικά σχολεία (σύνολο 11), που βρίσκονται σε απομακρυσμένες και δυσπρόσιτες περιοχές της ηπειρωτικής και νησιωτικής Ελλάδας. Τα σχολεία που συμμετείχαν στο πρόγραμμα «ΤηλεΤαξη» είναι του Αγίου Γεωργίου Τροιζηνίας, Αγράφων Ευρυτανίας, νήσου Αμουλιανής Χαλκιδικής, Βροντού Νευροκοπίου, νήσου Ερείκουσας Κερκύρας , νήσου Καλάμου Λευκάδας, Χρυσομηλιάς Φούρνων Κορσεών, Στενώματος Ευρυτανίας, Τορώνης Χαλκιδικής,  Τυμφρηστού Φθιώτιδας και Καρκιναγρίου Ικαρίας. Στα παραπάνω σχολεία διδάχθηκαν συνολικά 34 ώρες εβδομαδιαίως  Αγγλικά, Γαλλικά και Γερμανικά όπως προβλέπεται σε όλα τα σχολεία της επικράτειας, καθώς και Μουσικής, διδασκαλία που είναι ενταγμένη στο καθημερινό τους πρόγραμμα.

Σημειώνεται ότι η επιλογή τους έγινε μεταξύ 128 σχολείων, που είχαν υποβάλλει αίτηση στις αντίστοιχες Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, με αυστηρά αντικειμενικά κριτήρια, όπως για παράδειγμα  διαθέσιμο από την πλευρά τους internet, αριθμός παιδιών, απόσταση από κοντινή μεγάλη πόλη αλλά και με την απόλυτα απαραίτητη προϋπόθεση να είναι παντελώς αδύνατη η φυσική παρουσία καθηγητή σε αυτά .

Φιλοδοξούμε να επεκτείνουμε την εν λόγω δράση και σε τομείς πέρα από τον τομέα της εκπαίδευσης με θέματα ευρύτερου επιστημονικού, πολιτιστικού και κοινωνικού ενδιαφέροντος.

 

2.Δ. ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ

Επειδή η Γνώση και η Παιδεία δεν περιορίζεται σε σχολεία κοινωνικές ομάδες ή άλλα ενδιαφέροντα, ανά τακτά χρονικά διαστήματα, στον Χώρο της Εστίας οργανώνονται διαλέξεις διαφόρων θεματολογιών και ενδιαφερόντων. Έτσι, πολίτες ανεξαρτήτου ηλικίας, γνώσεων ή απόψεων, σε μια ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα, έχουν την δυνατότητα να παρακολουθήσουν ομιλίες από καταξιωμένους στον χώρο τους επιστήμονες και να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους σε κάποιο γνωστικό αντικείμενο.

Αξίζει να σημειώσουμε πολλές διαλέξεις με κύριους άξονες την Αστρονομία, την Τέχνη, τα μαθηματικά, την γλώσσα, την θρησκεία και πολλά άλλα.

 

3. ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ

Όλα τα εκπαιδευτικά προγράμματα που εφαρμόζει η Εστία Γνώσης, μετά από σχετική αξιολόγηση, έχουν την έγκριση του Ι.Ε.Π. (Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής) και υλοποιούνται σε συνεργασία:

Α.  Απευθείας με το Υπουργείο Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων και ειδικότερα με την ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ Π/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Β. Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Στερεάς Ελλάδας.

Γ. Με τις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας και Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Ευβοίας.

 

Η ΕΣΤΙΑ ΓΝΩΣΗΣ ΧΑΛΚΙΔΑΣ

Φιλοδοξεί να παραμείνει αλλά και να αναπτυχθεί ως μια κοιτίδα γενικής Γνώσης και Παιδείας σε θέματα που απασχολούν τόσο την μαθητιώσα νεολαία της χώρας μας, όσο και γενικότερα τον πληθυσμό της, ανεξαρτήτως ηλικίας, τόπου διαμονής ή οποιασδήποτε άλλης ιδιαιτερότητας και διαφοράς.